Švedska je nadaleko poznata po svojoj muzičkoj industriji, ali iz ove zemlje dolazi i globalna platforma za stirming muzike i podkasta koja broji više od 345 miliona korisnika – Spotifaj.
Ovaj servis je lansiran 2008. godine i omogućava korisnicima preslušavanje preko 40 miliona pesama. Pretraga se vrši po parametrima kao što su izvođač, album ili žanr, a mogu i da kreiraju, uređuju i dele svoje plejliste.
Zahvaljujući tome što je korisnicima omogućeno da slušaju muziku i dok nisu u samoj aplikaciji, Spotifaj je stekao ogromnu popularnost. Od ukupnog broja korisnika, njih 155 miliona plaća pretplatu, te su za njih omogućene i dodatne pogodnosti poput neprikazivanja reklama.
Za razliku od fizičke prodaje ili preuzimanja, koja izvođačima plaća fiksnu cenu po prodatoj pesmi ili albumu, Spotifaj plaća honorare na osnovu broja slušanja izvođača u proporciji sa ukupnom količinom pesama. Ova platforma raspoređuje 70% ukupnog prihoda nosiocima prava, koji potom isplaćuju umetnike na osnovu njihovih individualnih ugovora.
Ko stoji iza Spotifaja?
Ideju za pokretanje muzičkog stiming servisa realizovao je Daniel Ek – švedski milijarder, preduzetnik i tehnolog.
Ek je odrastao u okrugu Ragsved u Stokholmu. Studirao inženjerstvo na Kraljevskom institutu za tehnologiju, ali je i on, kao i mnogi uspešni preduzetnici, napustio studije kako bi se fokusirao na IT karijeru.
U svoj prvi poslovni poduhvat upustio se sa svega 13 godina, kada je kreirao veb stranicu uz naknadu od 100 dolara. Već sledećem klijentu je naplatio 200 dolara za isti posao, da bi na kraju naplaćivao 5.000 dolara po veb lokaciji.
Obzirom da se posao poprilično razvio, Ek je „zaposlio“ i svoje drugare iz razreda, koji su posao obavljali iz školskog kabineta, a za koji su bili plaćeni novim video igricama. Sa nepunih 18 godina, Ekova zarada je iznosila više od 50.000 dolara mesečno, dok je njegov tim brojao 25-oro ljudi.
Interesantno je da su njegovi roditelji počeli da primećuju njegovu zaradu tek kada je počeo da kupuje ogromne televizore.
Nakon toga, Ek je promenio nekoliko pozicija u različitim industrijama, da bi pokrenuo sopstvenu kompaniju „Advertigo“ koja se bavila online oglašavanjem. Međutim, ova agencija je prodata kompaniji „TradeDoubler“ 2006. godine.
Ubrzo je postao i izvršni direktor μTorrent-a, radeći sa njegovim osnivačem Ludvigom Strigeusom. Već krajem iste godine μTorrent je prodat BitTorrent-u, a Strigeus će se kasnije pridružiti Eku kao Spotifaj programer.
Osnivanje Spotifaja
Svi prethodni poslovni poduhvati učinili su Eka dovoljno bogatim da je odlučio da se povuče iz sveta biznisa. Međutim, ova odluka je bila kratkog daha, budući da je ubrzo shvatio da želi da realizuje svoju staru biznis ideju.
Naime, Ek je ideju za Spotifaj dobio još 2002. godine kada se ugasio muzički servis Napster, a drugi ilegalni sajt Kazaa preuzeo dominaciju na tržištu. Tada je shvatio da zakoni neće sprečiti pirateriju.
„Regulativa može pomoći, ali neće ukloniti problem. Jedini način za eliminisanje piraterije jeste stvaranje usluge koja je bolja od nje i koja istovremeno donosi naknadu izvođačima. A to je Spotifaj“, rekao je Ek.
Lider sa „nultom harizmom“
Za uspešne lidere i izvršne direktore često verujemo da poseduju izuzetnu harizmu. Međutim, Daniel Ek smatra da ne morate imati poseban tip ličnosti kako biste uspeli u preduzetništvu. Naime, on sebe opisuje kao introverta koji se često bori da reguliše svoje raspoloženje i kaže da nije bio naročito harizmatičan kada je postao izvršni direktor Spotifaja, ali je odlučio da poradi na ovom problemu.
Kako objašnjava, ako izvršni direktor ima loš dan, postoji velika verovatnoća da će sresti zaposlenog koji radi u kompaniji nekoliko godina, a koji ga nikada do tog trenutka nije video uživo. Sama pomisao o utisku koji bi ostavio na zaposlenog dok je u takvom raspoloženju, naterala ga je na promene. Zbog toga Ek tvrdi da se liderske veštine uče i da se pravi lideri stvaraju, a ne rađaju.
Za Daniela Eka je specifično i to što veoma retko daje intervjue, jer, kako kaže, njegova kompanija je rezultat zajedničkog rada, a ne rada jedne osobe, odnosno njega. Inače, časopis Billboard ga je 2017. godine proglasio za najmoćniju osobu u muzičkoj industriji, a njegovo bogatstvo je u ovom trenutku procenjeno na više od pet milijardi dolara.